KraQA #6

Koniec pażdziernika przyniósł nam całkiem mroźne dni, ale dla równowagi – całkiem ciepłe spotkanie. I to (już) szóste! Nasza tradycyjna lokacja, czyli pokład Barki Alrina ugościła ponad 70 osób oraz trójkę prezenterów, w tym gościa z zaprzyjaźnionej wspólnoty na Śląsku. Obracaliśmy się w tematach bardzo praktycznych: Behavior Driven Development oraz UX.

Pierwsza z prezentacji przedstawiona przez wspomnianego wyżej reprezentanta Śląska – Bartka Szulca, opowiadała o przygodach, błędach i (co najważniejsze) lekcjach wyciągniętych z wdrażania BDD w życie. Bartek przedstawił nam dokładnie problemy z jakimi borykał się na ciężkiej ścieżce adaptacji tej metodyki. W pierwszej fazie BDD zostało mylnie potraktowane jako framework (albo zbiór frameworków) do automatyzacji i autor uległ pokusie „bycia programistą”. Kiedy to nie zdawało rezultatu (produkt nadal nie odpowiadał klientowi) – Bartek podjął próby spotkań i rozmów z klientem, co owocowało scenariuszami napisanymi w Gherkin i było użyteczne, ale spowodowało że programiści czuli się wykluczeni. Kiedy spróbował połączyć obie strony dialogu (klienci i programiści) – efekt był o wiele lepszy, ale nadal potrzeba było sporo pracy żeby wszystkie element się dotarły, a każdy odnalazł swoje miejsce. Niemniej – efekt zdaniem Bartka jest dobry i prezentujący udzielił nam wielu rad, czego NIE należy robić. Od siebie dodam, że wiele z problemów na które natrafił Bartek jest dosyć dobrze opisane w ksiazce M. Wynne i A. Hellesoy „The Cucumber Book”, jednak przykłady z życia są bezcenne – co pokazała dyskusja po prezentacji.

Z drugiej strony nie mniej pożyteczną okazała się lekcja o UX udzielona przez Ewelinę Kroczek i Lucynę Frank. W swojej prezentacji dziewczyny przedstawiły ideę tej dziedziny, elementy składające się na UX okraszone wieloma przykładami: zarówno wymagającymi potępienia jak i godnymi naśladowania. Nieprzerwana interakcja ze słuchaczami pokazała, że wielu z nas ma dobre pojęcie o tym co jest „dobre” a co „złe” w kontekście UX. Do przykładów nasze prezenterki dodały szereg dobrych rad i złotych zasad, którymi możemy się kierować w badaniu własnych aplikacji pod kątem User Experience. Bardzo dużo z nich zawartych jest w prezentacji, którą udostępniliśmy już w dziale<a href=”http://kraqa.pl/?page_id=49″> Prezentacje.</a>